Collaborazioni tra brand: il mio lavoro per Cecilia Gerosa

(You can read the English version below!)

Non sempre riesco a raccontare il mio lavoro come dovrei e come vorrei, ma oggi non posso non prendermi del tempo per parlarvi dei ricami che ho realizzato per Cecilia Gerosa, un brand Bridal indipendente e sartoriale con cui condivido valori e mission.

Ho conosciuto Cecilia un paio di anni fa, e dopo diversi scambi di messaggi ci siamo conosciute di persona nel suo atelier di Bologna, trovandoci molto d’accordo sulla visione dell’artigianato contemporaneo (ed anche confidandoci gioie e dolori della Partita Iva!). L’idea di collaborare era nata già allora.

Così, circa un anno fa, Cecilia mi ha chiamata per chiedermi delle farfalle ricamate, da applicare sui suoi abiti. La sua collezione di quest’anno, infatti, parte dalla regalità, andando a riflettere sull’essenza profonda di questo concetto, e Cecilia ha pensato che le mie tecniche di ricamo fossero perfette per esprimere la sua personale visione su questo tema.

Generalmente, pensando a un vestito da sposa regale, si pensa a grandi volumi e a tonnellate di cristalli e strass. La preziosità è intesa spesso come opulenza, una sovrabbondanza di decori e di brillantezza. Tutto questo dà una sensazione di pesantezza e di scomodità.

Cecilia invece racconta di una preziosità basata sulla leggerezza, sulla delicatezza ed essenzialità. Le cose più preziose sono quelle che non possiamo comprare, come il tempo, che scandisce il ritmo delle mani esperte di un artigiano, o un attimo perfetto che non possiamo afferrare e che vola via come una farfalla, bellissimo e impalpabile. Allo sbelruccichio degli strass, Cecilia preferisce il valore di scegliere la pura e vera qualità di sete italiane, mosse da texture e illuminate dall’oro dei ricami. La produzione etica e sostenibile dell’alto artigianato è la cosa più preziosa di tutte.


Ho ricamato una a una queste farfalle, su organza di pura seta italiana. Amo molto l’organza, perché è trasparente e leggera ma anche molto sostenuta e strutturata. Ho utilizzato la tecnica del crochet di Lunéville, tipica dell’alta moda, utilizzando solo un filo dorato per delineare le venature delle farfalle.

L’idea era quella di rendere la sensazione generale che lascia una farfalla, come a dipingerne il ricordo, piuttosto che copiarle in modo esatto. Volevo ricrearne la leggerezza e la sensazione che provo vedendo una farfalla posarsi su un fiore.

Se vuoi saperne di più sul mondo di Cecilia Gerosa e su questi abiti, clicca qui!


English version:

Collaboration with brands: my work for Cecilia Gerosa

I'm not always able to describe my work as I should and as I would like, but today I can't help but take some time to tell you about the embroideries I made for Cecilia Gerosa, an independent and sartorial bridal brand with which I share values ​​and mission.

I met Cecilia a couple of years ago, and after an exchange of messages we met in person in her atelier in Bologna, finding ourselves very much in agreement on the vision of contemporary craftsmanship (and also confiding in the joys and sorrows of indipendent work!). The idea of ​​a collaboration was born back in that day.

So, about a year ago, Cecilia called me to ask me some embroidered butterflies, to apply on her clothes. The collection this year, in fact, starts from royalty, going to reflect on the profound essence of this concept, and Cecilia thought that my embroidery techniques were perfect to express her personal vision on this theme.

Generally, when thinking of a royal wedding dress, one thinks about large volumes and tons of crystals and rhinestones. Preciousness is often understood as opulence, an overabundance of decorations and sparkles. All this gives a feeling of heaviness.

Cecilia instead tells about a preciousness based on lightness, delicacy and essentiality. The most precious things are those we cannot buy, like time, which marks the rhythm of the expert hands of a craftsman, or a perfect moment that we cannot grasp and which flies away like a butterfly, beautiful and impalpable. Cecilia prefers the value of choosing the pure and true quality of Italian silks, enlivened by textures and illuminated by the gold of the embroideries, rather than the glitter of rhinestones. The ethical and sustainable production of high craftsmanship is the most precious thing of all.

I embroidered these butterflies one by one, on Italian pure silk organza. I love organza, because it is transparent and light but also very sustained and structured. I used the Lunéville crochet technique, typical of high fashion, using only a golden thread to outline the veins of the butterflies.

The idea was to render the general feeling that a butterfly leaves in our minds, as if to paint the memory of it, rather than copying it exactly. I wanted to recreate its lightness and the feeling I get when I see a butterfly land on a flower.

This is why I often prefer to choose essential techniques and materials rather than using sequins and beads everywhere: everything must be weighed, I don't see embroidery as an additional decoration, but I load it with a meaning that I hope can be perceived.

I share Cecilia's vision of royalty and preciousness, and I'm happy to have contributed with my embroidery to create these wonderful dresses, which have a soul.

If you want to discover the world of Cecilia Gerosa and to know more about these dresses, click here!

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